duminică, 31 mai 2009

Iubire anuntata sau rememorata

Barbatul sentimental / Javier Marias

Prima lectura: 25-30 mai

Cand am vazut in librarii aparitia unui scriitor spaniol, mi-am zis ca trebuie sa fie bine. Imi inchipuiam ca voi gasi elemente comune cu realismul magic sud-american sau macar apropieri de vecinul portughez Saramago. Nu chiar. Din contra. Putina poezie, putina metafora, multa psihologie, analiza a profunzimilor emotiilor, intr-un mod direct, aproape brutal. Pe alocuri mi-a amintit de Zully si cumva de Kundera. Nu in acelasi fel si oricum nu am pretentia ca l-am inteles foarte bine pentru ca sincer nu e genul care imi place mie acum.

Asa ca n-o sa vorbesc prea mult de carte. Unde mi-a placut a fost ca mi-a pastrat o incertitudine a timpului povestirii, alerta pe care o impune cititorului face ca acest roman scurt sa para si mai scurt. Asa ca l-am citit destul de repede. Mi-a mai placut fraza care desi este greoaie cu multe intercalari, schimbari de timpi si de spatiu este foarte complexa si lucrata.

Cartea m-a emotionat doar intr-o scrisoare de adio in fata mortii si in ultima parte. In rest descompunerea realitatii sau a visului este tema abundenta. Asa cum Marias spune insusi: nu iubirea este in acest roman ci anuntarea sau amintirea ei.

Nu mi-au placut localizarea meseriei povestitorului – cantaret de opera – nu m-am simtit confortabil cu acest mediu pe care nu-l cunosc. Cred ca scriitorii care isi localizeaza povestile in medii mai putin populare tin cititorul intr-o intelegere limitata a povestii, a unor detalii care nu dau sensul total. Poate ca si asta e o tehnica, pentru a nu pierde cititorul in auxiliar, dar eu nu cred in ea.

Romanul are un prolog si un epilog, ambele de critica literara. Cred ca este o greseala cand o editura alege sa deschida un roman cu o prefata sau un prolog de critic. Va place cand cineva va povesteste un film la care va veti duce in curand? Cam la fel e si cu prefatele. Niciodata nu le citesc. Epilogurile sau postfatele pot fi mai interesante, te pot ajuta sa descifrezi mai bine cartea, dar nu pentru un cititor care doreste sa digere singur.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu